Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale BIHOR

Festivalul-concurs „D’ALE PORCULUI” - ediția I.

Consiliul Judeţean Bihor - Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale, Asociaţia Comunelor din România – Filiala Bihor, Asociaţia Firmelor Bihorene şi Asociaţia Culturală D’ART organizează FESTIVALUL-CONCURS „D’ALE PORCULUI” - EDIŢIA I.
Concursul de preparare tradiţională a porcului, între comunele din judeţul Bihor, are ca scop promovarea tradiţiilor populare bihorene şi va avea loc sâmbătă, 10 ianuarie 2015, în parcarea ERA Shopping Park Oradea.

 În concurs s-au înscris 22 de comune bihorene (Aușeu, Borș, Căbești, Diosig, Girișu de Criș, Ineu de Criș, Mădăras, Nojorid, Oșorhei, Pomezeu, Popești, Răbăgani, Săcuieni, Sânnicolau Român, Sânmartin, Tileagd, Tinca, Toboliu, Tulca, Vadu Crișului, Valea lui Mihai şi Vârciorog), cărora li se vor adăuga, în calitate de invitaţi, două echipe reprezentând Ungaria, respectiv judeţul Békés şi oraşul Derecske (care gărduiesc, în fiecare an, evenimente similare).

Pentru fiecare echipă înscrisă în concurs, organizatorii asigură:
un cort (pavilion); 2 mese, 2 laviţe, 2 paleţi
un porc de 100-120 kilograme
acces la apă şi curent electric
butelii de aragaz; 
pubele
pahare, farfurii şi tacâmuri din plastic; şerveţele
pâine
muştar
Fiecare echipă participantă trebuie să îşi asigure singură:
cazan şi suport pentru cazan (pregătire toroş)
instalaţii de gătit (reşou, grătar) pe gaz, curent sau cărbuni (fiert/ prăjit)
oale, cratiţe, ligheane, găleţi (fierbere organe, prăjire jumări, pregătire caltaboşi/ cârnaţi)
butuc pentru tăiat, cuţite, bardă, topor
măcinător de carne, cârnăţar
orez, varză acră, legume (ardei, ceapă, usturoi etc) şi condimente; maţe
orice alt instrument sau material necesar

Echipele pot fi formate din cel mult 6 (şase) persoane, căpitanul de echipă fiind numit dintre acestea! 
Pentru concursul pălincilor, fiecare echipă trebuie să aducă propria pălincă de casă (minimum doi litri), neîndeplinirea acestei condiţii presupunând eliminarea imediată din competiţie!
Juriul tuturor concursurilor va fi format din oficialităţi, oamenii de vază ai comunelor participante şi din bucătari specialişti, cărora li se vor adăuga, la cerere, reprezentanţii unor sponsori!
În cadrul concursurilor de degustare, nota finală pentru fiecare echipă va fi constituită din media notelor acordate de juriu (50%) şi numărul de tichete de  masă adunate de la public (50%). Ca strategie de „marketing”, echipele pot servi pălincă şi murături gratuit sau pot „angaja” lăutari, pentru a creşte numărul clienţilor, respectiv a tichetelor adunate!


Programul zilei va fi următorul:
08.00-08.30 Degustare de pălincă - CONCURS
08.30-12.30 Prelucrare porc
10.00-11.00 Pârjolire tradiţională porc - PREZENTARE
12.30-13.30 Degustare toroş – CONCURS
13.30-15.30 Degustare cârnaţi, caltaboşi, jumări – CONCURS
15.30-16.30 Degustare preparate locale speciale – CONCURS
19.30 Cina festivă şi Festivitatea de premiere
Vizitatorii vor putea degusta produsele din concurs. Acest lucru se va face pe baza unor tichete de masă, puse în vânzare de organizatori, care vor asigura obţinerea unor porţii consistente de toroş, respectiv cârnaţi, caltaboşi şi jumări! 
De asemenea, vizitatorii vor putea consuma ceai cald, pus la dispoziţie gratuit de către organizatori, sau pălincă, bere, vin şi vin fiert (contra cost)!
Pe toată durata desfăşurării festivalului, pe scena special amenajată între corturi, vor avea loc manifestări cultural-artistice şi concursuri cu publicul! Tichetele de masă (înseriate) vor participa, la final, la o tombolă cu premii-surpriză!

Prezentatorul evenimentului şi răspunzător cu buna dispoziţie a participanţilor şi vizitatorilor va fi celebrul actor, rapsod şi om de televiziune Alexandru Pop, cunoscut ca „Văru’ Săndel”. Între orele 10 şi 16, pe scenă vor urca zeci de ansambluri de dansatori şi solişti vocali din Bihor,  precum şi invitaţi speciali!


Parteneri: 
Nutrientul, ERA Shopping Park Oradea, Sinton Expert, Arise, Proper Marketing & Events, Kogayon Studio, Virtual Craft Oradea; Primăria municipiului Oradea, D.S.V.S.A. Bihor, I.P.J. Bihor, Teatrul Regina Maria
Sponsori: 
Fruct Sistem, Vital Produs (Pită Lugaş), Motty, Crama Familiei Mados, Euro Plast, Repcon, Agroind, Butimar Gaz, Grup West Premium, dacor, Spitalul Pelican, Dooz, Tamira Pan, Selenit, Tiger Amira, danessa, Pada Murre, Palazzo, OK Clean, Consulting Forest Royal, Godman, Eurobac, Tipografia Treira
Parteneri media: 
Jurnal Bihorean, Bihari Napló, Radio Transilvania, Digi 24 Oradea, Informaţia de Bihor